Tillåtet

Jag har bestämt mig för att sluta kräkas. Det kommer att behövas väldigt mycket stöd för att jag ska kunna klara det här så jag skulle vara jättetacksam om ni som läser min blogg ville ge mig en liten uppmuntrande kommentar som jag kan läsa här imorgon när jag ska äta frukost (som ska stanna kvar i magen, inte bli för stor och här kommer det svåra intas på egen hand!). Snälla snälla små älsklingar, för ni är antagligen ganska små (=smala), skriv till mig. Bara en liten kommentar om hur jag ska kunna klara det här, kanske hur ni gjorde för att ta er ur kräkningarna eller tips på frukostar.
Jag behöver er!

För att jag ska kunna sluta kräkas behöver jag slippa undan en stor portion ångest, det betyder att vissa sorters mat helt och hållet måste strykas ur mitt intag av livsmedel. Men eftersom den mänskliga hjärnan tyvärr inte kan tänka "inte göra det" utan bara "göra det här" så måste jag sätta upp någon slags regel för vad som är tillåtet. Så, jag har nu alltså komponerat en vägledande lista över livsmedel som jag vet att jag i stort sett kan äta (nästan) utan ångest.

Gröna listan från Cocopop!
- Fisk
- Kyckling
- Bönor
- Ägg
- Frukt och grönt
- Gryn (havre, rågflingor, dinkel etc)
- Getost (ej vanlig fet ost)
- Mörk choklad (minst 70%, helst 90%)
- Knäckebröd
- Torkad frukt (osockrad)
- Lightläsk
- Avokado
- Buljong
(- Starka kryddor)
- Citronjuice (1 pressad citron, 3 skedar sötningsmedel, 3 dl vatten)
- Soyayoghurt

Klart att det kan bli lite svårt att följa till punkt och pricka, men man kan alltid göra ett försök.
För mig handlar kräkningarna väldigt mycket om att jag har extrem ångest. Ångesten kommer av mat. När jag äter får jag alltid panik och jag har extremt svårt att hantera känslan panik. Eftersom min hjärna under det gångna året "lärt sig" att just kräkningar är väldigt ångestdämpande är det det första min hjärna säger till mig att jag måste göra - kräkas. Självklart vill jag inte ha det såhär, hur kul tror ni att det är att stå med huvudet i toaletten varje dag (idag har jag faktiskt inte kräkts)? Det har kommit till den punkt där jag förstått att det är hetsätningarna och kräkningarna som gjort att jag gått upp i vikt. Hade jag aldrig börjat kräkas hade jag antagligen fortfarande vägt runt 46kg. Det var ju sorligt att jag gick upp 9kg.. Tycker ni inte?
Hjälp mig. Skriv en kommentar och uppmuntra mig! Ni som klarat av att sluta med kräkningarna vet hur mycket stöd det krävs för att klara det. Ensam är inte stark.

Kommentarer
Postat av: GardensTale

Hej



Läste ditt blogginlägg, och känner igen mig i det du skriver. Jag försöker och kämpar varje dag för att sluta kräkas och hetsäta, men det är svårt. Väldigt svårt. Jag har börjat bli mkt bättre på att behålla frukostarna iaf. Har jag ätit en godkänd frukost (enligt mig själv) så tillåter jag mig själv att behälla den och då klarar jag i stort sätt hela dagen utan att äta särskillt mkt mer. Idag åt jag två knäckemackor (wasa sport) med två kokta ägg på och salt, och en kopp kaffe på det. Man tänkte endel på det men fick inte lika mkt ångest av det än vad jag hade fått av andra allternativ. Hoppas det kommer gå bra för dig och att det jag skrivit hjälpt en liten smula =)

Ha det gott!

Kram

2009-05-13 @ 00:53:06
URL: http://stupidcrazyinsane.blogg.se/
Postat av: e.k

Hej du söta! jag har två skitbra tips till dig: det ena : läs boken "mattillåtet", den får dig förhoppningsvis på andra tankar när det gäller din ätstörning. Andra tipset: när du äter, ät regelbundet, och långsamt. Att äta långsamt är det bästa du kan göra för att sluta kräka.

Jag har själv varit där då jag åt alldeles för mycket (nästan en hets) och spytt. Jag kan inte vara proppmätt. Då får jag ångest.

Så ät långsamt så du snabbare känner om du är mätt eller inte. Då borde du inte få så stor ångest efteråt.



Jag hejar på dig!

2009-05-13 @ 17:22:51
Postat av: sindy16

Hej gumman! Jag har svårast att behålla maten efter hetsätningar eller helt enkelt när jag har ätit något otillåtet. Så mitt tips till dig är att efter att du har ätit, försöka sysselsätta dig med något så att du inte hinner få ångest och tänka för mycket. Ta en promenad, städa eller vad som helst.



Om du vet att frukosten är nyttig, så blir den lättare (i alla fall för mig) att behålla. Olika former av gröt med bär är jättegott! Kan också rekommendera musli med frukt. Underbart!



Du kommmer att klara det! Det tar bara tid, men jag tror på dig! På riktigt! :) kramar

2009-05-13 @ 18:01:15
URL: http://so-not-perfect.bloggagratisse/
Postat av: h

jättebra beslut! jag tog samma beslut för några år sedan och mår väldigt mycket bättre idag. jag vet att de kommer vara jobbigt men HÅLL UT, när du väl stått ut med ångesten väntar ett mycket ljusare liv på andra sidan, ge inte upp och låt inte ett eller två återfall slå ner dig! att sysselsätta sig direkt efter maten är ett bra sätt för o skingra tankarna/ångesten. lycka till!

2009-05-13 @ 18:27:07
Postat av: Elin

Heej du :)

Har lagt till din blogg som bokmärke i favoriter på min iPhone !! Jag läser jamt din blogg när jag får en stund över. Och jag tror att du kommer klara alla dina problem med storm !! Kramar på dig tjejen

2009-05-14 @ 10:08:29
Postat av: ninji.

hej! att bryta sig loss och bli hets- och spyfri är verkligen inte det lättaste. att inse problemet och att försöka ta tag i det är dock faktiskt ett ordentligt steg på vägen! jag kämpar fortfarande på med att bli fri från hetsätning, men har faktiskt, mer eller mindre, lyckats bli nästan helt spyfri. jag har bara spytt en gång de senaste veckorna och det känns underbart. jag känner igen mig jättemycket i det du skriver om ångesten och hur man spyr för att dämpa ångesten som maten "planterar" i en. ångesthantering är det svåraste som finns, men jag brukar försöka att slappna av så mycket jag bara kan när jag ska äta. det hjälper mig ofta att befinna mig i en miljö som jag känner mig trygg i, eller att göra något samtidigt som jag äter som får mig att känna mig avslappnad (kanske titta på en film eller en serie). jag tar också ofta en kopp te efter maten för att lugna ner mig. rätt löjligt tips, kanske, men det har hjälpt mig en hel del! det är en hård kamp att göra sig fri från bulimin, men andra har gjort det, så då kan vi också, right!? jag håller mina tummar för dig. take care!

2009-05-22 @ 15:02:43
URL: http://smallparts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0